Сьогодні я хочу поділитися своїм досвідом того, як навчити дитину вимовляти букву р.

Треба сказати, що дана проблема вже давно проглядалася у нашого старшого дитини: він наполегливо заміняв у всіх словах букву р на букву л. І це мене дуже турбувало, хоча психологи і логопеди визнають, що буква р – найскладніша для вимови і, тому, допускається нечітке вимовляння її навіть в 5-ти річному віці.

На щастя, наш дитина став впевнено вимовляти букву р ще до досягнення 5 років, тому проблема відпала. Але боротьбу з нею довелося вести серйозну. Про те, як ми цього хотіли – нижче.

Як навчити дитину вимовляти букву р

Відразу скажу, що я не очікував такої проблеми у нашої дитини, тому що говорити він почав, на мій погляд, дуже рано. Вже у віці 1 року і 9 місяців він відмінно спілкувався цілими реченнями, а більш-менш зрозуміло вимовляти потрібні слова почала ще до того, як йому виповнилося півтора року.

За минулі роки додалася впевненість у мовленні, розширився активний і пасивний словники, але одне залишалося незмінно: літера р завжди і скрізь замінювалася у промові на букву л. При цьому мова була зрозумілою і швидкого, але тільки з буквою л і на своєму місці, і на місці букви р.

Багато разів я намагався навчити дитину гарчати (у вигляді гри, звичайно), але замість гарчання у нього виходила довга буква л.

Єдина причина, по якій я не вирушив до логопеда було описане вище: логопеди допускають проблеми з буквою р до 5 років включно. При цьому, до 6-ти років взагалі всі проблеми з мовленням повинні бути вирішені. Якщо ні, це вже проблеми, це погано.

Коли почалися зрушення у вимові літери р

Ситуація почала змінюватися тоді, коли я помітив у дитини здатність гарчати. Сталося це вже після 4-х років (хоча багато дітей вже і в 3 роки можуть вимовляти слова з виразною буквою р). Однак на мовлення це ніяк не позначилося: всі слова йшли з буквою л.

І тоді я почав постійно просити дитину порикувати. Т. к. це у нього непогано виходило, відмови майже не було.

Коли гарчання (а гарчання – це тривалий р) стало виходити на відмінно, я застосував іншу тактику.

Ми дуже багато розмовляли з дитиною на різні теми (нагадаю, він вже дуже давно і добре говорить). І як тільки слово з буквою р у складі вимовлялося через л, я негайно акцентував на цьому увагу дитини. Виглядало це приблизно так:

«Тато, це якась либа?»

«А що таке либа?»

«Р-р-риба».

«Це тунець» і т. д.

Під час розмови всі слова з буквою р вимовлені через л я назад промовляв дитині саме таким чином, як було сказано: через букву л.

У підсумку, я добивався правильної вимови слова через р (нагадаю, буква р вже могла бути виголошена, але за звичкою скрізь вставлялася л).

Чесно сказати, я не думав, що з цього вийде щось путнє. І навіть дуже шкодував, що дитина почала так рано і так впевнено говорити, хоча мовний апарат ще не був здатний вимовити саму складну букву р. Як результат, дитина просто знайшов можливу заміну і ніяк не хотів відмовлятися від цього.

Яке ж було моє здивування, коли у віці 4 роки і 8 місяців мої зусилля принесли плоди. Освоївши вимову букви р, коли мовний апарат став до цього готовий, дитина поступово припинив замінювати букву р на л, і все стало на свої місця.

Можу зробити такий висновок: до тих пір, поки дитина не навчиться вимовляти букву р просто у вигляді гарчання або окремо, складно очікувати правильної вимови всіх слів. Отже, мовний апарат ще не готовий.

Але як тільки мова навчитися цього звуку, то необхідно звертати увагу дитини на слова з буквою р і стежити за тим, щоб вони вимовлялися правильно. Нехай навіть і не з першого разу і не з ходу. Наш досвід показує, що якщо дитина здатна з зусиллям вимовити слово з буквою р правильно, то швидкості правильно мовлення залишилося чекати недовго.

Звичайно, це не загальновизнана методика, а всього лише окремий приклад розв’язання задачі за правильною вимовою букви р. Але, можливо, комусь він допоможе знайти свій шлях занять з дитиною.